Kia Soul Forums :: Kia Soul Owners banner
21 - 40 of 93 Posts
Olieverbruik lijkt puur van de ringen te komen. Koolstof doet ze plakken en natuurlijk verliezen ze na verloop van tijd spanning. Tegenwoordig beginnen ze sowieso met lage spanning, vanwege de verbetering van 1-10 mijl per gallon, hoe minder weerstand er is. Dezelfde reden voor de dunne oliekwaliteiten, het is niet om je motor te helpen, het is om hem te certificeren dat hij een iets beter brandstofverbruik krijgt met minder weerstand op interne onderdelen.

Ik vraag me af of de toegenomen problemen met tweede generatie Souls versus andere auto's met dezelfde motor (en ik weet niet of er meer problemen zijn) te wijten zijn aan het hoge percentage eigenaren die hun auto's een naam geven, maar niet weten wat de peilstok doet. Ze lijken vooral veel voor te komen op Soul FB-sites. Ik herinner me nog een draad die begon met "Wat doet het theepotlicht?" Ik ben het eens met elke suggestie in het artikel. Ik heb een aantal coupons van $10 voor Valvoline Daily Protection+filter+rotate die ik heb gebruikt. Onlangs Super Tech synthetisch in de winter (allemaal 5w30) geplaatst - de Valvoline lijkt ongeveer 1,5 liter te verbruiken over een 5K oci. De ST lijkt na de eerste duizend mijl geen beetje te verbranden. Ik vermoed dat elke SP-olie redelijk goed is, maar ik zou vanaf nu misschien de extra kosten betalen. Als ik niet in een appartement woonde waar je nare brieven krijgt als je aan je auto werkt, zou ik zeker niets anders dan syn kopen. Zeker een dollar per liter extra waard, drie keer zoveel bij een olieverversing? Niet zeker. Omdat er echt geen conventionele 5w30 meer is (allemaal ongeveer 50% groep III), vermoed ik dat snelle wisselplaatsen de komende vijf jaar opnieuw zullen worden gebrandmerkt. Het is een beetje grappig om recensies te bekijken van VWB-rebranding als syn-blend en Amazon-klanten die klagen dat het geen "echte" olie meer is.

Na de eerste olieverversing overstappen op 5w30 lijkt geen slecht idee, maar ik denk persoonlijk dat ik zou wachten tot ik er 50.000 of meer kilometer mee heb gereden. Ik kan niet zeggen dat het door Kia is goedgekeurd of zelfs aanbevolen, dus ik baseer dit op wat ik heb gelezen en gezien van mensen die lijken te weten waar ze het over hebben, ik ben een monteur, geen chemicus, natuurkundige of ingenieur. In wezen is de mening van de ingenieurs dat een iets dikkere olie niet schadelijk is voor een motor en dat deze vaak wordt aanbevolen voor motoren met een hogere kilometerstand, waarbij de toleranties niet meer zo strak zijn. Het zijn ook dezelfde mensen die zeggen dat je nooit dunnere olie moet gebruiken, maar dikkere lijkt door iedereen te worden goedgekeurd. Ik kan je uit persoonlijke ervaring met een Audi 1.8t met een hoge kilometerstand vertellen dat ik per ongeluk 5w30 pakte en erin deed en het leek alsof de motor het opgaf met rook achter me bij elk stoplicht, maar toen ik mijn vergissing besefte en 5w40 Castrol er weer in deed, was de auto prima tot 240.000 km toen ik hem verkocht en voor zover ik weet is hij nog steeds prima. Wat betreft de goedkeuring van Kia om over te stappen van 5w20 naar 5w30. Het enige geval dat ik hiervan heb gehoord, is bij de 2.4's onder SC147, die jullie kunnen googelen. Bij de dealer wordt een geluidstest op de motor uitgevoerd en als deze slaagt, wordt een nieuwe roodgekleurde peilstok geïnstalleerd en wordt de olie vervangen door 5w30.

Discussion starter · #28 ·
Nou, kan Blackstone Labs ons back-upplan zijn? Heb ze lang geleden gebruikt met mijn Ford Van. (y)
.....
Hoe hebben de resultaten van Blackstone Labs uw motoroliebeleid veranderd? Hoe heeft het testen van de olie de keuze van olie of het interval voor het verversen van de olie veranderd?

Hallo, Nou, terug in 2K-2013 gebruikte ik deze 5W-40 in mijn V-6 ('99 Ford E-150) voor zo'n 100.000 mijl. Dit was 99% snelwegverkeer met een olieverversingsinterval van 5-6.000 mijl. Hoe dan ook, het lijkt nog steeds geen olie te verbruiken tussen de verversingen! Vroegtijdig voor 50.000 mijl wat olieproeven naar Blackstone gestuurd. De analyse kwam goed terug. Dus ik stopte met meer uit te geven aan de tests.:unsure: Shell Rotella T6 5W-40 Volledig synthetische Heavy Duty Dieselmotorolie

Ik heb een tijdje geleden een Blackstone-lab op de mijne uitgevoerd. Ik zal kijken of ik de resultaten kan vinden en ze hier kan plaatsen (ik heb het al eens eerder gedaan), maar de bottom line was dat synthetische 5-20 goed was voor alles bij 6.000+ mijl en hun schatting was dat ik die olie tot 10.000 mijl kon gebruiken voordat het de moeite waard was om hem te verversen; het enige dat ik me herinner dat het lab opmerkte, was meer brandstofverontreiniging in vergelijking met andere voertuigen, wat ze toeschreven aan de GDI.

Ik ben er zeker van dat de meeste 5w30's binnen een paar duizend mijl afschuiven naar 5w20. GDI-motoren zijn een beetje zwaar voor olie.
Benieuwd waar 5W20 na een paar duizend mijl op afschuift

Benieuwd waar 5W20 na een paar duizend mijl op neerkomt
Zij die zeggen dat 5w20 een betere basisolie heeft, zouden zeggen dat het niet zo veel afschaaft. Ik geloof dit niet echt, maar ik heb 5w20 in mijn Soul gebruikt zonder problemen. Dan is er het probleem met brandstofverdunning zoals hierboven vermeld. Ik geloof wel dat er mensen zijn die 5w20 honderdduizenden kilometers zonder problemen gebruiken. Ik geef echter de voorkeur aan 5w30. (Daar heb ik me zes keer omgedraaid in één paragraaf, een record.)

Dus ik beloofde wat foto's de volgende keer dat we een motor uit elkaar halen. Negeer het feit dat deze een vreemd voorwerp heeft opgezogen dat hem vernietigde. Dit is een 2.4 GDI-motor met 37.000 km op de teller. Je kunt zien dat er niet veel koolstof op de zuigers zit en niet veel op de klepzittingen. Er begint zich koolstof op de kleppen te vormen, maar dit is wat ik een uitstekende staat zou noemen in vergelijking met andere kleppen die ik bij 37.000 km heb gezien.

Attachments

Het was in uitstekende staat omdat er minder koolstofafzetting op de kleppen en zuigers zit dan gemiddeld, zoals ik zie.
Wat is er aangezogen? Wat het ook was, het werd verpulverd en de resten konden niet worden gevonden. Het was klein genoeg om langs de inlaatklep te komen (er zit een kleine inkeping op een van hen aan de rand en de klepzitting) en het werd alleen samengeperst aan de randen van de verbrandingskamer waar de kamer het kleinst is. Het was hoogstwaarschijnlijk metaal, omdat het harder moest zijn dan aluminium en het werd na het luchtfilter in de motor gebracht. Omdat er geen schroeven of onderdelen ontbreken van de inlaat of het gasklephuis, is het voor iedereen een raadsel hoe het daar is gekomen. Ik kan speculeren en mijn gissingen zouden zijn:
#1. Een rotzooi koude luchtinlaat die uit elkaar viel of waardoor iets er langs kon gaan (de standaard luchtbox zit er nu op, maar ik heb al vaak gezien dat koude luchtinlaat rotzooi veel motoren heeft verpest door uit elkaar te vallen, water aan te zuigen of waardoor objecten hun rotzooi filters konden passeren die alleen geolied worden als ze erop worden gezet en nooit meer worden schoongemaakt of geolied)
#2. Iemand was deze auto aan het onderhouden toen het gebeurde en er ging iets mis en er viel iets in.

Ik verwacht dat westslope zich afvroeg waarom deze motor minder opbouw had dan normaal:
Altijd Top Tier brandstof?
Info over olie (type, gewicht, frequentie service, etc.)?
Niet veel korte ritten?

Waarschijnlijk niet bekend bij u, maar ik verwacht dat dat de interesse van westslope was.

Geen gegevens over deze auto, hij komt uit een zuidelijke staat en ik ben in Michigan. Dat is alles wat ik weet.
Deze enquête is mislukt, maar we waren op zoek naar info, voordat westslope aan deze thread begon te werken:

21 - 40 of 93 Posts