Kia Soul Forums :: Kia Soul Owners banner

Hoe weet ik of ik een 2.0L of een 1.6L heb?

1 reading
41K views 12 replies 7 participants last post by  Flatsole  
#1 ·
Ik heb een Kia Soul uit 2013, ik denk dat hij bij de dealer werd geadverteerd als een Exclaim met een 2.0L, maar ik weet het niet meer en mijn verkoopdocumenten liggen ergens in mijn rommel. Ik dacht dat 2012 en nieuwer kwamen met 2.0L's met de automaat, en als het een 1.6L was, zou hij alleen met een handgeschakelde versnellingsbak komen. Er stond dat het een Exclaim was, maar ik heb geen zon/maan dak. Hoe kan ik het zeker weten, is er een manier om het te vertellen aan de hand van het VIN-nummer? TIA

#2 · (Edited)
De gemakkelijkste manier - als uw motorkap de open cirkel voor de peilstok heeft, dan is het de 2.0L. Een 1.6L heeft het niet, omdat de motorpeilstok zich voor de motorkap bevindt en in 2013 GDI op de kap zou staan. De 1.6L was verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak (beide geïntroduceerd met het model van 2012). In 2012 kregen de Plus- en Exclaim-modellen een nieuwe motor, de Nu-serie genaamd, die nog steeds in gebruik is bij de modellen van 2018. Het werd een GDI-versie in 2014 met de introductie van de 2e generatie.

Wat betreft het specifieke model - Plus of Exclaim (dit zijn de modellen met de 2.0L-motor), als het geen zonnedak heeft, dan is het niet het Exclaim-model, want dat was een standaardkenmerk van het Exclaim-model in 2013, optioneel op het Plus-model. U moet dus uw rij-info wijzigen. De Exclaim werd ook geleverd met zandzwarte stoffen stoelen met pied-de-pouleg-inzetstukken.

#3 ·
De gemakkelijkste manier - als uw motorkap de open cirkel voor de peilstok heeft, dan is het de 2.0L. Een 1.6L heeft het niet, want de motorpeilstok zit voor de motorkap en in 2013 zou er GDI op de kap gestempeld zijn. De 1.6L was verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische versnellingsbak, beide zesversnellingsbakken (beide geïntroduceerd met het model van 2012). In 2012 kregen de Plus- en Exclaim-modellen een nieuwe motor, de Nu-serie, die nog steeds in gebruik is in de modellen van 2018. Het werd een GDI-versie in 2014 met de introductie van de 2e generatie.

Wat betreft het specifieke model - Plus of Exclaim (dat zijn de modellen met de 2.0L-motor), als het geen zonnedak heeft, dan is het niet het Exclaim-model, want dat was een standaardkenmerk van het Exclaim-model in 2013, optioneel op het Plus-model. U moet dus uw rij-info wijzigen. De Exclaim werd ook geleverd met zandzwarte stoffen stoelen met pied-de-poule-inzetstukken.
Oké bedankt. Ik ben er vrij zeker van dat ik dan de 2.0L heb met het gat in de kap. Ik zal moeten controleren wanneer mijn vrouw thuiskomt van haar werk om te zien of GDI erop gestempeld is. Dus ik heb dan een Plus? Dat is oké, ik ben niet echt een fan van zonnedaken, hoewel het een leuke optie is, maar lawaaierig voor mij, zoals rijden met open ramen. De enige keer dat ik het zonnedak echt leuk vind, is wanneer ik de binnenbekleding verschuif om de zon binnen te laten, maar het glas niet open te doen, dus het voegt warmte van de zon toe op een koude winterdag, vooral als hij geparkeerd staat ;)

Een andere reden waarom ik voor een 2013 (of als ik een 2012 had gevonden) ging, was dat 2012 en nieuwer de distributieketting hadden in plaats van de riem. Had te veel ervaring met het moeten vervangen van een distributieriem met mijn Honda Civics destijds, eentje brak zelfs bij mij. Wanneer ik een voertuig zoek, ga ik meestal voor een met een ketting. Mijn Suzuki heeft er ook een ketting op, 267.000 mijl op de teller en het worden er steeds meer, geen enkele aanpassing of vervanging, nog steeds een behoorlijk strakke motor. Ik denk dat roest hem eerst zal doden voordat de mechanica :D

#5 ·
verbaasd dat als je zoveel details wist over de 2.0L die in 2012 met een distributieketting kwam (de 1.6L had die altijd) en niets wist over de rest van je specifieke model.

Dat was een van de belangrijkste redenen waarom ik wachtte op mijn 2012 die ik bezat.
Ja, er zijn maar een paar details waar ik me echt zorgen over maakte, het zonnedak was er niet een van. Maar ik heb mijn huiswerk gedaan over de distributieketting. Ik probeerde eigenlijk een 1.6L 2012 met lage kilometerstand in automaat te vinden om de prijs laag te houden, het leek vrij zeldzaam omdat ik er geen kon vinden behalve met handgeschakelde versnellingsbak, maar ik ben blij met de extra pit van de 2.0L.

Trouwens, mijn vrouw is net thuisgekomen en ik heb de motorkap gecontroleerd en die heeft het gat voor de oliepeilstok en de vulling. Het had echter niet GDI erop gestempeld, alleen DOHC 16V, dus je zegt dat GDI alleen op de kap zou zijn gestempeld voor de 1.6L 2013?

#6 ·
Gebruik een VIN-nummerdecoder. Zorg ervoor dat u de hele pagina naar beneden scrolt, want ze geven u veel gratis informatie over uw voertuig.

• Like
Reactions: SoNic67
#8 · (Edited)
Gemakkelijk te herkennen: Exclaim-modellen hebben de voorkant in dezelfde kleur als de carrosserie van de auto en hebben ook mistlampen. De andere modellen hebben de voorkant zwart.
Mijn exclaim heeft ook een zonnedak (vraag me af waarom sommigen het een maan-dak noemen?). En verwarmde lederen stoelen.
Bekijk mijn Exclaim in Wiki (linkerkant):

https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul#Special_Editions