Kia Soul Forums :: Kia Soul Owners banner
Status
Not open for further replies.

Motorproblemen zo erg als ze klinken?

25K views 22 replies 14 participants last post by  davidkrebs46  
#1 ·
Ik probeer een ziel te vinden voor mijn vrouw, bij voorkeur een 12-13 met de 2.0, maar ik aarzel een beetje op basis van alle motorstoringen die ik heb gezien tijdens het onderzoeken ervan. Ik ben zelf monteur en heb een paar Kia's en Hyundai's zien binnenkomen met vastgelopen motoren, maar ze hadden allemaal geen olie meer en geen enkele was specifiek een ziel.
Zijn ze echt zo slecht als het lijkt, of komt het gewoon doordat de PCV-kleppen falen en overmatig olieverbruik veroorzaken en mensen het niet controleren? En ik heb ook gehoord dat de 2.0 hier minder gevoelig voor is dan de 1.6? Lijkt de terugroepactie voor iets dat te maken heeft met de converters op de modellen 12-16 het probleem überhaupt te beïnvloeden of op te lossen? Ga binnenkort kijken naar een 12-model met 115.000 km, dus alle input wordt gewaardeerd, bedankt.

#2 · (Edited)
De 12-13 2.0L waren nog steeds MPI en geen GDI, dus ze hadden niet de problemen die sommige van de GDI's hebben gehad. (De 12-13 1.6L is GDI)

Naar mijn mening is een van de vele problemen met GDI-motoren (van alle fabrikanten) het gebrek aan olieverversingen of verlengde olieverversingen, dan begint hij olie te verbranden en niemand controleert meer zijn olie. GDI-motoren zijn vaak zwaar voor olie. De olie van mijn 2019 GDI Souls is steenkoolzwart na 3.000 mijl, terwijl mijn 2011 MPI Soul er na dezelfde kilometerstand lang niet zo slecht uitziet.

De terugroepactie voor de katalysator was voor de 12-16 1.6L.

Als de 2012 die u bekijkt een 2.0L is en een goede onderhoudsgeschiedenis heeft en in goede staat verkeert, en het klopt voor u, dan denk ik dat het een betrouwbare auto voor uw vrouw zal zijn.

Edit—- om uw titelvraag te beantwoorden. Nee, de problemen zijn niet zo erg als ze klinken. Er rijden miljoenen GDI Nu 2.0L- en Gamma 1.6L-motoren rond in verschillende Hyundai- en Kia-modellen. Het internet laat de dingen erger klinken dan ze zijn, omdat het een plek is voor mensen om te klagen als ze problemen hebben.

#17 ·
De 12-13 2.0L waren nog steeds MPI en geen GDI, dus ze hadden niet de problemen die sommige van de GDI's hebben gehad. (De 12-13 1.6L is GDI)

Naar mijn mening is veel van de problemen met GDI-motoren (van alle fabrikanten) het gebrek aan olieverversingen of verlengde olieverversingen, dan begint hij olie te verbranden en niemand controleert meer zijn olie. GDI-motoren hebben de neiging om hard te zijn voor olie. De olie van mijn 2019 GDI Souls is steenkoolzwart na 3.000 mijl, terwijl mijn 2011 MPI Soul er na dezelfde kilometerstand lang niet zo slecht uitziet.

De converter recall was voor de 12-16 1.6L.

Als de 2012 die u bekijkt een 2.0L is en een goede onderhoudsgeschiedenis heeft en in goede staat verkeert, en het klopt met u, dan denk ik dat het een betrouwbare auto voor uw vrouw zal zijn.

Edit—- om uw titelvraag te beantwoorden. Nee, de problemen zijn niet zo erg als ze klinken. Er zijn miljoenen GDI Nu 2.0L en Gamma 1.6L motoren op de weg in verschillende Hyundai- en Kia-modellen. Het internet laat dingen erger klinken dan ze zijn, omdat het een plek is voor mensen om te klagen als ze problemen hebben.
Wat GDI tot een probleem maakt, is het ontwerp van de kop. De inlaatkleppen zitten boven en worden nooit gewassen door brandstof, waardoor er koolstofophoping ontstaat! CRC VALVE CLEANER om de 6.000 houdt ze in vorm, net als Audi, VW, SaaB!

#3 ·
Ik heb een 2010 2L non-gdi motor in mijn Soul; Ik ververs de olie (Mobil 1 5w-20) om de 4.000 mijl en gebruik een KIA merk oliefilter. Heb 70.000 mijl gereden zonder problemen met de motor en automatische transmissie. Ik heb de transmissievloeistof en koelvloeistof vervangen bij 50.000 mijl en KIA merk vloeistoffen gebruikt. Het enige systeem dat niet werkt is het TPMS-systeem omdat de batterij in elke wielzender versleten is - dus ik controleer de bandenspanning gewoon handmatig. Bij mijn volgende olieverversing ga ik over op Mobil 1 5w-30 per suggesties in dit forum. Een probleem dat ik had was met de AC rubberen afvoerslang; door niet-gebruik gedurende 10 jaar raakte deze verstopt met vuil van de weg en toen ik de AC gebruikte, werd het tapijt nat; gemakkelijk ontstopt met een korte draad.

#10 ·
Ik heb een 2L non-gdi motor uit 2010 in mijn Soul; Ik ververs de olie (Mobil 1 5w-20) om de 4.000 mijl en gebruik een KIA-merk oliefilter. Heb 70.000 mijl gereden zonder problemen met de motor en automatische transmissie. Ik heb de transmissievloeistof en koelvloeistof vervangen bij 50.000 mijl en KIA-merk vloeistoffen gebruikt. Het enige systeem dat niet werkt, is het TPMS-systeem omdat de batterij in elke wielsendeenheid versleten is - dus ik controleer de bandenspanning gewoon handmatig. Bij mijn volgende olieverversing ga ik over op Mobil 1 5w-30 volgens suggesties in dit forum. Een probleem dat ik had, was met de rubberen afvoerslang van de airconditioning; door 10 jaar niet te gebruiken, raakte deze verstopt met vuil van de weg en toen ik de airconditioning gebruikte, werd het tapijt nat; gemakkelijk ontstopt met een korte draad.
Indrukwekkend Rick.

Hoeveel olie verlies je tussen olieverversingen van 4.000 mijl? Ik vraag het omdat als je maar een halve liter of zo verliest tussen olieverversingen, waarom zou je dan overstappen op 5W30 als 5W20 zo goed voor je werkt?

@Wyattrew: 2015 EX GDI. Gebruik nog steeds 5W20 extended performance synthetische olie.

Moest 650 ml motorolie bijvullen over de laatste 7.196 km olieverversing. (0,7 US quarts over 4.471 mijl) Eens per jaar inlaatklep reinigen (CRC), af en toe de gasklep reinigen en ofwel jaarlijks reinigen of nu gewoon de PCV-klep vervangen, maken allemaal deel uit van het programma.

Suggestie: Als je een mooi uitziende Soul tegenkomt, sluit dan bij een proefrit een OBD-II scanner/lezer aan en controleer de LTFT.

• Like
Reactions: RickM46
Save
#4 ·
Niet veel problemen met de 2.0 MPI in die jaren en de automatische 6-versnellingsbak is bijna onverwoestbaar. Als je monteur bent, bel dan een dealer en vraag een offerte voor een Kia-gereviseerd shortblock. Ik denk dat de groothandel voor een garage zoals die waar je waarschijnlijk als monteur werkt, rond de $ 1.000 ligt, dus het zou goed komen, zelfs als hij vastloopt, omdat je hem in een dag weer op de weg zou kunnen hebben met een nieuwe motor en niet veel $$$ als je het ergste scenario zou krijgen en hij eruit zou klappen door gebrek aan onderhoud.

#5 ·
We hadden een '13 Soul (Base 1.6 Automatic) met GDI die we nieuw kochten. Hebben hem ingeruild voor een '20 Soul LX IVT. Na 7 jaar en 95.000 mijl verbruikte hij nog steeds geen olie en liep hij als nieuw. Ik heb echter bijna elke olieverversing om de 4.000-5.000 mijl gedaan met een Kia-filter en een full-synthetische olie van een bekend merk. Ik heb 1 fles Techron brandstofbehandeling toegevoegd en deze meestal net voor elke olieverversing gebruikt. (Ja, ik weet dat het de inlaatkleppen niet reinigt, maar het reinigt wel de injector, de zuiger en de ringen.)

Mijn punt is dat je je niet al te veel zorgen moet maken over een goed onderhouden GDI, of bijna elk voertuig trouwens. Ik zou me waarschijnlijk prima voelen bij het kopen van een gebruikte Yugo van @bwdz75 als ik wist dat hij goed onderhouden was. LOL

#6 ·
Oké, ik vind het leuk wat ik hoor en ga hier hopelijk begin volgende week naar kijken. Zou het vanmorgen gaan halen, maar de verkoper kan de titel niet vinden en gaat maandag een titel halen. Gelukkig zitten ze in een gebied met directe titels.

#7 · (Edited)
U kunt de auto goed bekijken; het eerste wat ik doe is de peilstok eruit trekken - als deze vuil of niet vol is, sla ik over. Andere dingen: eventuele plamuur, banden gelijkmatig versleten, komt er blauwe rook uit de uitlaat, is de motor stil en soepel, versnelt hij gemakkelijk, rijdt hij met 70 mph rechtuit en trilt hij niet..........

OF vind een goede monteur om ernaar te kijken, zoals bwdz; had een vriendin die haar vooruitzichten tegen een vergoeding ($50) naar haar vertrouwde monteur bracht; redde haar van het kopen van een auto met een twijfelachtige motor.

#8 ·
Je kunt de auto goed bekijken; het eerste wat ik doe is de peilstok eruit trekken - als hij vuil of niet vol is, sla ik over. Andere dingen: eventuele plamuur, banden gelijkmatig versleten, blaast hij blauwe rook uit de uitlaat, is de motor stil en soepel, accelereert hij gemakkelijk, rijdt hij met 70 mph over de weg en volgt hij recht en trilt hij niet..........

OF vind een goede monteur om het te bekijken zoals bwdz; had een vriendin die haar prospect tegen een vergoeding ($50) naar haar vertrouwde monteur bracht; redde haar van het kopen van een met een twijfelachtige motor.
Goed advies Rick. Ik zou eraan willen toevoegen dat je bij het controleren van de olie even ruikt en als het naar gas ruikt, een pas neemt.

• Like
Reactions: RickM46
Save
#9 ·
Gewoon de olievuldop eraf halen en met een lamp in de kleppentrein schijnen, elke slibvorming is een duidelijke afkeuring. Ik heb onlangs de kleppendekselpakking vervangen op een auto met 161.000 km op de teller die altijd bij de dealer is onderhouden. Als ik een foto van de kleppentrein zou maken, zouden jullie zweren dat het een auto met een ultralage kilometerstand is, dat is het verschil tussen olieverversingen op tijd of niet.

#13 ·
Westslope; bedankt vriend; rijden in Florida met de airco aan en hoge temperaturen, mijn Soul verbruikt 1/2 qt tussen olieverversingen @4k mijl; vooral tijdens de lange rit (2 dagen) van Florida via Tenn en Kentucky naar Ind met 300 pond vracht; ga naar Mobil 1 5w30 als maatregel om dat kleine motortje goed gesmeerd te houden; kan geen kwaad.

#15 ·
Mijn 2012 non-GDI Soul + heeft 225.000 mijl. Verbrandt of verliest geen olie. Olieverversingen om de 5.000 mijl. Rijden op secundaire wegen heeft geresulteerd in verschillende sets schokdempers. Geen grote reparaties met regelmatig onderhoud.
De auto wordt aan de kleindochter doorgegeven als haar eerste auto.

#16 ·
Vergeten te vermelden dat ik mijn eigen olie ververs met KIA-oliefilters; Mobil 1 5W20; op 2 verschillende harde schijven van Fla terug naar Ind, het gebruikte 8oz+; bergen van Tenn en Kentucky, om nog maar te zwijgen van het feit dat mijn cargo-kont groter wordt.

#19 ·
Probeer een ziel te vinden voor mijn vrouw, bij voorkeur een 12-13 met de 2.0, maar ik aarzel een beetje op basis van alle motorstoringen die ik heb gezien tijdens het onderzoeken ervan. Nu ben ik zelf monteur en heb ik een paar Kia's en Hyundai's zien binnenkomen met vastgelopen motoren, maar ze zaten allemaal zonder olie en geen enkele was specifiek een ziel.
Zijn ze echt zo slecht als het lijkt, of komt het gewoon doordat de PCV-kleppen falen en overmatig olieverbruik veroorzaken en mensen het niet controleren? En ik heb ook gehoord dat de 2.0 hier minder vatbaar voor is dan de 1.6? Heeft de terugroepactie voor iets dat met de converters op de 12-16 modellen te maken heeft, überhaupt invloed op het probleem of lost het het op? Ga binnenkort kijken naar een 12-model met 115k, dus alle input wordt gewaardeerd, bedankt.
Ik heb een 2012 Kia Soul+ met 78k mijl, originele eigenaar. 2.0 atmosferische 4 cilinder motor. De auto is perfect. Ik doe alle service zelf. Olie verversen elke 5k mijl met Castrol Advanced Full Synthetic olie en Kia oliefilters. Ik heb 3 keer de transmissievloeistof afgetapt en bijgevuld met Kia spf 4 vloeistof. Net de pcv-klep vervangen, het duurde 5 minuten. De auto is in alle opzichten perfect. 28 mpg snelweg. Geen problemen. Een van de beste, meest bruikbare auto's die ik ooit heb gehad.

#22 · (Edited)
Probeer een ziel te vinden voor mijn vrouw, bij voorkeur een 12-13 met de 2.0, maar ik aarzel een beetje op basis van alle motorstoringen die ik heb gezien tijdens het onderzoeken ervan. Nu ben ik zelf monteur en heb ik een paar Kia's en Hyundai's zien binnenkomen met vastgelopen motoren, maar ze hadden allemaal geen olie meer en geen enkele was specifiek een Soul.
Zijn ze echt zo slecht als het lijkt, of komt het gewoon doordat de PCV-kleppen falen en overmatig olieverbruik veroorzaken en mensen het niet controleren? En ik heb ook gehoord dat de 2.0 hier minder gevoelig voor is dan de 1.6? Lijkt de terugroepactie voor iets dat met de converters op de 12-16 modellen te maken heeft, het probleem überhaupt te beïnvloeden of op te lossen? Ik ga binnenkort kijken naar een 12-model met 115k, dus alle input wordt gewaardeerd, bedankt.
[/Q
Blijf uit de buurt, afhankelijk van de kilometerstand. Als je er een bekijkt, kijk dan of de terugroepactie en de computerupgrade zijn uitgevoerd. Ik heb een 2013 1.6 handgeschakelde Soul. Hij ontwikkelde een tik rond 110K en had een vermindering van het vermogen. KIA stuurde een terugroepactie en toen ik deze liet uitvoeren, ging de auto in een slaapstand door een ernstig motorprobleem. KIA heeft mijn motor gratis vervangen omdat ze de garantie hebben verlengd tot 150K vanwege talrijke problemen. Bovendien moet je de oliepeil in de gaten houden en vaker verversen. Hun techniek was misschien waardeloos in die jaren, maar ze staan ​​in ieder geval achter hun product.

#23 ·
Probeer een ziel te vinden voor mijn vrouw, bij voorkeur een 12-13 met de 2.0, maar ik aarzel een beetje op basis van alle motorstoringen die ik heb gezien tijdens het onderzoeken ervan. Ik ben zelf monteur en heb een paar Kia's en Hyundai's zien binnenkomen met vastgelopen motoren, maar ze hadden allemaal geen olie meer en geen enkele was specifiek een ziel.
Zijn ze echt zo slecht als het lijkt, of komt het gewoon doordat de PCV-kleppen falen en overmatig olieverbruik veroorzaken en mensen het niet controleren? En ik heb ook gehoord dat de 2.0 hier minder vatbaar voor is dan de 1.6? Heeft de terugroepactie voor iets dat met de converters op de 12-16 modellen te maken heeft, überhaupt invloed op het probleem of lost het het op? Ik ga binnenkort naar een 12-model met 115.000 km kijken, dus alle input wordt gewaardeerd, bedankt.
Ik heb een 2011 Soul en heb er 182.000 mijl mee gereden en rijd er hard mee. Ik gebruik alleen Mobil 1 synthetische olie in elke auto die ik heb gehad. Ik heb een accu, 2 sets banden en een lichtschakelaar moeten vervangen. Dat kostte me inclusief arbeidskosten $96,00. Deze plus ruitenwisserbladen zijn de enige reparaties of kosten die ik in mijn Soul heb gestoken. Ik heb een vaste monteur die aan mijn 328I hardtop cabrio BMW werkt. Ik rijd nog steeds op mijn originele remmen, waar ik mijn monteur steeds naar vraag en hij zegt dat ze nog steeds in orde zijn. Ik rijd voornamelijk op de snelweg, ongeveer 75% tot 25% in de stad. Ik heb mijn mpg met 4,7 mijl verhoogd door Nokian-banden uit Finland te monteren. Ze rijden net zo goed als de Michelin die ik bij 40.000 mijl heb versleten en deze hebben een garantie van 80.000 mijl. Mijn Soul is geweldig geweest.
,

This post has been deleted
This post has been deleted
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.